ברוכות הבאות לביתן של הלסביות הדתיות. הבית נועד לאפשר מפגש, תמיכה, דיון ויצירהבין נשים דתיות שאוהבות ומתאהבות בנשים.יש בו מקום לכל מי שמרגישה שייכת - הכנסו, הדלת פתוחה...
בתגובה ל: פרשת עימנואל והחרדיות המזרחית מאת: אלה R ולאיזה כיוון היית צריכה למחות?
(הסיפור הזה נטחן לי במוח הלוך ושוב כל היום, מעורר תחושות קשות, לכל הכיוונים בו זמנית)
בתגובה ל: למה? מאת: אור__ זה חינוך דתי, זה מה שהם עושים שם תמיד, בהסכמת כולם, מה ההבדל בין זה לבן ההפרדה בין בנים לבנות? אם האחד ממניע דתי, למה שהשני לא יהיה?
בתגובה ל: שמישהי תסביר לי פעם אחת מאת: פוליטאה הסיבה להפרדה בין בנים לבנות זה צניעות. אין נימוק דתי להפרדה בין אשכנזיות לספרדיות שרוצות חינוך אשכנזי זה שהחברה עושה את זה ,זה נובע מפאקים בחברה ולאו דווקא ממניעים דתיים.כן, יש מנהגים לאשכנזים ומנהגים לספרדים. אבל אם ספרדי בוחר חינוך אשכנזי זה בחירה שלו
..דתיות כ"כ לא הגיונית לך שאת זורמת עם האפשרות שיהיה נימוק דתי להפרדה עדתית (:
בתגובה ל: פוליטאה מאת: ש י ר י כשרוצים להפריד את הבנות נתלים בצניעות ובהשפעה המזיקה שתהיה לבנות על הבנים ולהיפך וכשרוצים להפרעד את המזרחיות טוענים שהדתיות של המזרחיות לא מספקת ותהיה להן השפעה רעה על האשכנזיות ומציבים קרטריונים שהם דתיים בלבד, לא עדתיים כמו שאכן עשו שם.
אני מסכימה איך שזה בולשיט ונועד למעשה לממש הפרדה גזענית, אבל לא יותר מעניין הצניעות שהוא בולשיט וכל עניינו סקסיזם.
הם הציבו נימוקים דתיים, מי את שתגידי להם שהמניעים שלהם לא דתיים? ממתי בג"ץ אמון על מניעים דתיים ואם הוא כן, אז מה מנע ממנו מלהתערב עד עכשיו?
בתגובה ל: שירי מאת: פוליטאה אחוז החרדיות מבתים "משתכנזים"/דוסים גבוה מחלקן במוסדות בית יעקוב.(בעיקר בכיתה הראשונה של התיכון-סמינר-הרבה מהן פשוט יושבות שנה שלימה בבית)
לעומת זאת אחוז האשכנזיות מבתים "גרועים",או בשפת תלמידות סמינר "אשכנזיות עם נשמה מזרחית"-במוסדות אלה הוא מאוד מאוד גבוה.
אני בדקתי את הנושא במשך כמעט 20 השנים שלי שם. אני מכירה את ללום.ויודעת מתי הוא נרתם לפעול.
(הקלפים נמצאים.על אף החיסיון,שהוא בלתי נמנע)
(ועם זאת לא מצליחה להבין איך שולחים הורים לכלא,או איך נותנים להם להרגיש -קדוישים- חצ-ויותר מחצי-חינם)
-אני איתך בענייני פמיניזם,אבל משום מה עיסוק בו,עכשיו,מרגיש לי מקטין..-
ואין לי כוח בכלל להרחבה ולהתעסקות רצינית ומכובדת בסוגיית החרדיות המזרחית.שלא לדבר על התעסקות רגשית עם הנושא.לא כאן.ולא כרגע. כאב ראש.
בתגובה ל: שימי לב לאחוזים מאת: אלה R בטח לא מתוכחת איתך לא על סטטיסטיקה ולא על מניעים
פשוט חושבת שמי שמסכים באופן פעיל לזענות ולהפרדה מסוג אחד שלא יתפלא אם הוא מתעורר להפרדה וגזענות מסוג אחר.
אם ההורים המזרחיים מעימנואל רוצים לחשוף מניעים סמויים, אז בבקשה, זה עובד לכל הכיוונים.
מצד שני אם הם רוצים לחיות בחברה שבה מי שפוסק פסיקות דתיות נמצא מעל חשד אינטרסים או קבוצות כח (בין אם מגדריות אתניות או כל דבר אחר) ומניעיו תמיד לשם שמיים אז זו התוצאה. הקריטריונים שניסחו בעימנואל היו דתיים. אם יש מאחוריהם אינטרסים, גזענות ותוצאאה סטטיסטית ידועה מראש (שלאורה הם בכלל עוצבו), אז אפשר לבחון ככה כל קריטריון דתי אחר. אבל אם מקבלים שהמדינה לא מתערבת במניעים דתיים, אז בבקשה שלא תתערב
בתגובה ל: אני לא חושבת שהעיסוק מקטין מאת: פוליטאה אני חושבת שבלל זה הסיפור הזה מעורר תחושות קשות מכל הכיוונים כמו שאמרה אור, כי הוא חושף את הבטן הרכה של החינוך העצמאי (וגם הממלכתי דתי) ום של המדינה הדמוקרטית שמאפשרת אותו. בשם עצמאות דתית מפרידים ומפלים[1] (שלא לדבר על חינוך גזעני סקסיסטי ולאומני). אבל יש סכמה על העצמאות הזאת, אז מה פתאום שינו את הכללים? זה התפוצץ על אפליה עדתית, אבל כולם יודעים שזה ממוטט את המגדל כולו. זאת גם הסיבה לתגובת היתר של מערכת המשפט, זאת תגובה היסטרית, של מי שנתפס באופן ברור עם המכנסיים למטה. חייבים להראות שהמדינה אוכפת שיוויון ביד קשה ונחושה כדי שיהיה אפשר להמשיך להעלים עין בשקט מהמשך האפליה והחינוך האנטי שיוויוני במערכות הדתיות בכל בוקר.
[1] לא שחסרה אפליה במערכות חילוניות עצמאיות וחצי עצמאיות, אבל שם אין אופציה להשתיק ביקורת בשם עיקרון דתי שאסור להתערב בו.
בתגובה ל: וגם מאת: פוליטאה ללא תוכן
בתגובה ל: אני לא חושבת שהעיסוק מקטין מאת: פוליטאה ומי האחר?* ומהי הסכמה באופן פעיל?**
ואל תשכחי שבינתיים,כשהאליטות עסוקות בניתוח רדיקלי וציני, מי שנותרת להיפגע-בכמה פעמים.ובנפרד לגמרי.היא ילדה בת 6.חרדית.מזרחית. (ואם זה יותר סקסי אז ילדה בת שש,שחורה,מוסלמית.טרנסית.לסבית.עולה חדשה.)
*איך פמיניסטית לבנה אמריקאית מהמעמד הבינוני העזה לדרוש שוויון זכויות ליברלי/רדיקלי-בעוד שהיא מטפחת את הגזענות שלה ושל החברה האמריקאית כולה-כלפי האפרו?
**הסכמה באופן פעיל-או מגזר עדרי?עיוור?ככל אשר יורוהו?צריך להחליט.
-רדיקליות זה סבבה-לא כמטיפנות והענשה בין קבוצות מיעוט.
-וחוץ מה-כ-ל:וזה בנימה חרדית למהדרין: הומו=תועבה.ויש את ויקרא י"ח נשים= שערה ערווה.ויש את כל כבודה..פנימה. מזרחיים יהודיים=אברהם אבינו.ו-כל האבות.והרמב"ם.וקהילה תימנית מסורתית דתית שעברה כפייה חילונית. ובשביל הקהילה המזרחית הדתית-מתחרדת הכריעו גדולי ישראל את מה שהתחיל ב"ריב הלשונות"(ההתנגדות לעבור מיידיש לעברית במוסדות הלימוד)-בהחלת השפה העברית על היהדות החרדית בא"י. הסוגייה על אפליית מזרחיות דוסיות-היא לא פשוטה גם בשביל בת סמינר אשכנזייה ודוסית שבמקרה חברה של אחת כזו.ושחולקת עימה ספסל משותף.גם בשביל החברים האשכנזים החרדים של ההורים שלי.ואת זה את שועחת לקחת בחשבון.
בתגובה ל: אז השאלה מי הסוג האחד מאת: אלה R החזון איש,מראשי פוסקי ההלכה של המגזר החרדי בתקופת היישוב היהודי בא"י ו-קום המדינה(זה שמוכר להרבה חילונים כבעל משל הספינות,בהקשר הסטטוס קוו) פסק כי יש להחיל את השפה העברית על מוסדות הלימוד של היהדות החרדית בא"י כדי שאפשר יהיה לשלב בהם תלמידות/ים ממוצא מזרחי. (מטרה נוספת הייתה פיתוחו וסיפוחו של גל החוזרים בתשובה)מלבד קבוצות שוליים חסידיות, המיינסטרים החרדי קיבל עליו פסק זה*.מאז ועד היום מרביתו של המגזר ומוסדותיו-דוברי עברית.
החינוך התורני של ש"ס הוקם כיוון שמטרה זו נשכחה מהר מאוד. על מוסדות הלימוד החרדיים השתלטה אליטה חרדית אשכנזית גזענית,כוחנית,ו-בעלת הון.שמצאה לה כמה רבנים חרדיים לחסות בצילם..
*ומכאן נובע המצפון החרדי האשכנזי שעוד קיים איפושהו בהקשרו של הקיפוח העדתי במגזר.
בתגובה ל: אז השאלה מי הסוג האחד מאת: אלה R גם אחרי שהבג"ץ ינצח בכח של בריונים, כי היא תלך לבית ספר שנאלץ לקבל אותה בניגוד לדעת ההורים והמורים ושלא ירצו אותה שם. בחיי שעדיף מאחורי גדר ובזמני הפסקות שונים, שם לפחות הילדות פחות חשופות לזה, את לא חושבת?
כנראה שאפילו ההורים מסכימים איתי. החרדים חזקים בחוק המספרים הגדולים ולכן קשה לי להאמין שכולם הורים רק לבנות. הבנים כמובן לומדים במערכות נפרדות לאשכנזים למזרחים בלי בג"ץ ובלי בצלם. מה קרה? איפה זעקת האפליה?
**הסכמה באופן פעיל היא הסכמת המדינה לכל שאר סוי ההפרדות והזענות במערכת החינוך הדתית.
אני לא מתכונת להעניש שום קבוצת מיעוט. אבל הדיון צריך להיות (ולא רק בנושא הזענות, גם בנושא לימודי הליבה) כמה עצמאות וכמה התערבות יש בחינוך החרדי. ההתערבות בנושא הזה, היתה מחוץ לכל קרטריון או נוהג שהיה קיים עד עכשיו ולכן אני לא מאשימה את החרדים שהתקוממו ונזעקו. נכפתה כאן השקפה חילונית (אפליה עדתית) על שיקולים דתיים (התנהגות דתית ואורך הגרביים או מה שזה לא יהיה). אני חושבת שיש מקום לכפות ולהתערב (בראש ובראשונה בנושא הליבה), אבל לעומק ולרוחב. הבג"ץ הזה, לא ישנה את הגזענות של חסידות סלונים, לא את מצבן של התלמידות המזרחיות והוא נועד רק כדי לכסות את ישבנה של המדינה החילונית. באשר למי שהגיש אותו, אני ממש לא מבינה מה הוא חשב שהוא עושה. הרי היה ברור שפניה לערכאה חילונית ומשוקצת כזאת תוציא אותו מחוץ לגדר ותהפוך אתו לאויב החרדים. זה לא פמיניסטית לבנה שדורשת לעצמה שוויון זכויות, זה שחור שתובע כי לא מקבלים אתו לKKK. יש מקרים שבהם התביעה לשוויון היא פשוט מגוכחת.
בתגובה ל: הילדה בת שש תמשיך להיפגע מאת: פוליטאה כשדברת על הסכמה באופן פעיל-לא דיברת על הסכמת החרדיות המזרחית להפליות אחרות-נגד נשים,למשל?לכך התייחסתי.
2.הפרדה בין נשים לגברים-איננה פלילית,בטח שלא נושאי הלימוד.הפרדה עדתית-כן.אוטונומיה חרדית נגזרה מהסטטוס קוו- במה שקשור ברוח ההלכה במוסדות הלימוד-ולא במה שחורג מכך-ולכן ההתערבות. ואני לא מבינה איך את מדברת על הבדל אורך הגרביים-בדקת אם יש כזה?(אני מרגישה מטומטמת על ההסבר הארוך והמפורט שנתתי קודם.אין הבדל ברמה הדתית שנובע ממוצא וצבע העור.נקודה.אם תרצי אני מוכנה להציג תמונות לראווה.(מניחה שבביקור מטעם בית המשפט בבית הספר נבדקו גם מאפייני לבוש-בדיקה לא מאוד מורכבת.) 200 בנות מזרחיות -דוסיות למהדרין-תשבנה בשנה הקרובה בביתן-מרביתן בירושליים-הן לא תכנסנה לאף אחד משלושה הסמינרים הגדולים של בית יעקוב-ולא בגלל הבדלי צבע ואורך גרביים-אלא בגלל מוצאן וצבע עורן.בגלל שיש מכסה קבועה(עליה שמעת?) לכמות הכהות שאפשר לקלוט,מה אשם שמו של סמינר אשכנזי שנולדו בשנה זו יותר בנות מזרחיות? -להניח שמזרחיים הם פחות דוסים-זאת טעות.שגובלת בגזענות.-
3.אני לא יודעת אם מר ללום היקר-שהוא בין האחראים הראשיים לתביעה זו(ואחרות-זאת לא הפעם הראשונה שהוא תובע-בהצלחה,ההבדל הוא רק בפסיקה הקיצונית)צריך אותי שאסביר אותו(בטח לא כאן בפורום)באופן כללי מדובר באדם משכמו ומעלה,חכם מאוד,שוחר צדק, שפועל בנושא כבר כמה שנים,הוא לא ממש צריך את תמיכת המגזר החרדי-האשכנזי-את בנותיו שלח למוסדות של ש"ס(לא לפני שניסה לשלוח אותן לבית יעקוב-האשכנזי-נדחה-תבע-בהצלחה-בנותיו נרשמו לבית יעקוב-אבל לא הגיעו-הוא הגיע במקומן בפעם האחרונה שלו שם-לא מתחנן..) מר ללום(וגם הרב יעקוב יוסף,אגב) אינו אוייב החרדים,-אפילו לא אוייב החרדים האשכנזים-שימי לב שאין פאשקווילים נגדו.בית המשפט החילוני והשופט החילוני-הם האוייב.תמיד. (ולכן הקונפליקט האדיר של תנועת ש"ס,מנהיגיה והחרדי/ת המזרחי/ת.בית המשפט-הוא אוייב גם שלהם.חוץ מהפעם.)
4.אני לא יודעת אם עדיף להיות שחור בהארלם,או בחלק האחורי של האוטובוס,אוליי כן.(שמעתי את אחת התלמידות המזרחיות טוענת שעדיף ככה,בנפרד,ככה אין מי שתציק,תעליב ותקרא לה מלוכלכת.) ואוליי גם עדיף להיות בכיתת בנות/נשים בלבד-ואת זה אני אומרת כפמיניסטית רדיקלית. איך שלא-בגזענות צריך להילחם.
5.הבעייה היחידה היא שבמגזר החרדי לפעמים שוכחים לחשוב,שומעים על שופט חילוני ועל הורים חרדיים שנאסרים- להגיע לסיבה לכך-זה כבר יותר מידיי.וזה מה שמתסכל. אם כי-לפחות בקרב חרדיים מזרחיים-גם כאלה שלומדים בישיבות אשכנזיות(מי אמר לך שאין כאלה?)שהוכרחו לצאת להפגין עם כל הישיבה/הכולל-(ויש בהם כאלה שאפילו לא ידעו את הסיבה)התעורר זעזוע שם אני מניחה שידונו ויהפכו במקרה הזה עוד הרבה (ובסוד אני אגלה לך שזאת אחלה סיבה לכך שכל המקרה הזה התפוצץ)
6.אגב-איפה היו ארגוני זכויות האדם ביום הזה? אני מניחה שאני לא היחידה שהייתה זקוקה באותו יום לעצרת נגדית. לא כזו שתגן על בית המשפט.כזו שתבטא מעט את הכאב של התלמידות המזרחיות(שמעת אותן?)
בתגובה ל: את רוצה את זה ארוך? 1. מאת: אלה R הפרדה עדתית היא פלילית, הפרדה דתית (למשל בין בנים לבנות)לא.
אז כשרוצים להפריד גורמים להפרדה (ולא משנה אם היא מגדרית או עדתית) להיות דתית וברגע שזה נעשה, את לא יכולה לטעון שהיא אינה דתית (אורך הגרביים כאן נאמר בציניות). היא דתית (בדיוק כמו ההפרדה המגדרית) ולו רק בגלל שהדת וחוקיה (ולא משנה איזה רב ומה האינטרס שלו מחליט עליהם) לא יכולה לעמוד לביקורת חיצונית שאינה דתית.
הקריטריונים בעימנואל (כן בדקתי) היו דתיים. הקריטריון שעוצר אוטמטית את הבנות למשפחות של מזרחיים מתחרדים וחוזרים בתשובה מכניסה למגמה החסידית, הוא האיסור על התרועעות עם בני משפחה שהם לא מספיק דתיים על פי סלונים[1]. ברור שקרטריו כזה נוסח על מנת לעצור את המזרחיות, אבל הטענה הזאת היא חילונית נובעת מהשקפה חילונית והתערבות חילונית. מבחינת אנשי החסידות זו הפרדה דתית בדיוק כמו ההפרדה בין בשר לחלב ומי את שתתערבי להם? אני לא מניחה שמזרחים הם פחות דוסים (גם אם הגרביים היו יותר קצרות אגב). אני מסכימה איתך שמדובר בגזענות. אבל להגיד שזו גזענות, זה בדיוק כמו להגיד שההפרדה בין בנים לבנות היא סקסיזם, זו טענה שחושפת את חוקי הדת (וזה לא רלונטי אם זה כן מהתורה לא מהתורה או על כמה אנשים זה מקובל, בשביל הקהילה שמאמינה בזה, זו ציפור נפש דתית) לביקורת חיצונית לדת. רוח ההלכה זה מושג חסר הגדרה משפטית. בשבילם זו רוח ההלכה ובזה נגמר העניין. בגלל זה הסטטוס קוו זוחל כל הזמן וכל עד המדינה דבקה בו היא אכן משלימה עם כל גחמה, החל ממימון הולך ועולה של בני ישיבות שאינם עובדים וכלה בהפרדה באוטובוסים. ההתערבות המשפטית הזאת היא חריגה בוטה המנורמה של ההשלמה הזו.
המתחרדים המזרחים מסכימים באופן פעיל לגזענות עוד בלי קשר להפרדה המגדרית. רוב הורי הבנות שלא קיבלו אותן למגמה החסידית בעימנואל לא נולדו חרדים. אף אחד לא הכריח אותם לרמוס את דתם, אמונתם והאגו שלהם בפני החרדיות האשכנזית (וזה כולל את כל צמרת שס שזחלו כאיש אחד מתחת לבלטות, בלי שום קונפליקט והבטאון שלהם ישר קו לגמרי עם ההנהגה האשכנזית). הם התנדבו לכופף את הגב. אני לא יכולה להלחם על שוויון במערכת חינוך וחברה שגזענות והפרדה היא נשמת אפה. זה מגוחך. זה לא מאבק על זכויות השחורים. את לא תובעת מ"החברה הלבנה" להשתנות וחותרת לחשןף לאור היום את הגזענות הטבועה בה. את מבקשת לשנות את המצב נקודתית בלי ביקורת דתית, בלי לגעת בסטטוס קוו, בלי לדון בעצם החרדיות, זה בלתי אפשרי.
[1] מעבר לכל הקריטריונים האחרים שמטילים הגבלות ודרישות גם מהתנהגות ההורים אבל אני מניחה שזה מקובל אצל החרדים.
בתגובה ל: עוד פעם מאת: פוליטאה למדינה יהודית ודמוקרטית.
כל מה שכתבת על החרדים נכון כאן גם למערכות הכלליות. על פי ההיגיון שלך אין מה להלחם על זכויות אזרח במדינה שמראש מתייחסת שונה לאזרחיה היהודיים מלשאינם יהודיים. הפגמים של חברה שהיא זרה לך תמיד יותר מצודדים.
ואני מוותרת לעצמי על החיפוש, אבל הרב שרלו אומר באופן מאוד מפורש שהאסטרטגיה שלו היא התמודדות עם המודרנה בצורה פעילה עד כמה שאפשר כדי להיות מסוגל לשים את הגבול במקום שבו החברה המערבית קוראת אותנו למחוק את ההגדרות המפרידות בין אדם לאדם. האיום החמור הניצב לנגד עיניו הוא ההתבוללות של יהדות צפון אמריקה, וזה נובע מהעובדה שכבר אין בעיניהם הבדל מהותי בין יהודי לשאינו יהודי. הרב שרלו חוזר ומדגיש כי היהדות היא דת שעושה הפרדות לקבוצות כל הזמן. כהן וישראל, יהודים וגויים וכו. ועל זה חשוב לו לשמור. מעניין איך הוא מתמודד עם הבחירה החרדית לקחת את ההפרדות גם למקום של דתיים מבטן ומלידה אל מול חוזרים בתשובה, אשכנזים מול מזרחיים.
ואלה R גם לי ההפגנה הנגדית הייתה מאוד חסרה. ואני מאוד מקווה שתצליחי לכתוב עוד על הנושא. אני מרגישה שזה כל כך חשוב לי לקרוא.
(ואגב הרב יעקב יוסף פרש מהמאבק, וללום נותר כעת לבד)
בתגובה ל: ברוכה הבאה מאת: אור__ מדינת הלאום היהודי הדמוקרטית מחוייבת לשוויוון לאזרחיה הלא יהודים (למרות שלמעשה מוקדי האפליה הפורמלית הם רבים: קרקעות, תכנון ובניה חינוך תעסוקה ועוד ועל כל אלה יש להלחם). המאבק (שאני רואה את עצמי שותפה לו ולו רק מהכורסה) לשוויון של ערבים לא יוצא מנקודת נחיתות מובנית ולא מקבל אותה (כמו נקודת הנחיתות שמאמצים מראש המזרחים החרדים). יש הבדל גדול בין פריוולגיה (חוק השבות) לבין אפליה לרעה. בכל מקום שיש אפליה ובמיוחד אם היא נשענת על ההנחה שלמדינת ישראל יש הצדקה לישם אפליה וגזענות כלפי מיעוטים כי היא מדינת הלאום היהודי, יש להאבק בה, גם באפליה וגם בהנחות היסוד הגזעניות שמאחוריה. מלבד הפריולגיה של חוק השבות (שבכלל לא מתיחסת לאזרחים אלא לכאלה שעוד אינם אזרחים), אין שום סיבה שהמדינה תתחיחס באופן שונה לאזרחיה שאינם יהודים. אין שום סיבה שמעצם היותה מדינת לאום היא תישם גזענות כלפי מיעוטים, כמו שאין שום סיבה לכך בכל מדינת לאום אחרת.
שיהיה לבריאות לרב שרלו אבל שלא יתפלא כשהוא מתעורר עם פרעושים. כלומר שלא יתפלא שבשם הטענה שבאמת חשוב מאד לשמור על ההפרדה בין יהודים ולא יהודים, עושים את המוות לזוגות נישאים, זוגות מתגרשים ופוסלים גיורים. על מה ילין? מאד חשוב לשמור על ההפרדה והוא (או מחנהו) פשוט לא הפריד מספיק טוב, זה הכל. בגלל זה הרב שרלו מרגיש חופשי ובצדק לעשות נפשות לרעיון ההפרדה בארצות הברית כראות עיניו. שם מי שרוצה להפריד ולגדר את עצמו חופשי לעשות זאת ומי שלא, יכול להיות סמוך ובטוח שזה לא יכפה עליו. שהדת תעשה איזה הפרדות שבא לה, בין יהודים לגויים בין אשכנזים למזרחיים, בין סינים לגרוזינים. המדינה לעומת זאת, מן הראוי שתשקול היטב לעומק ומן היסוד את מידת האוטונומיה שהיא מאפשרת לקבוצות דתיות להפר את השוויון העקרוני בין אזרחיה.
בתגובה ל: בדיוק להיפך מאת: פוליטאה או: טלי קורה מבין עינייך.
הריבוי של מוקדי האפליה הוא לא מקרי, הוא מובנה, תוצאה ישירה של הגדרת המדינה כמדינת הלאום היהודי. (וחזרנו לדיון הדגל וההמנון אם את רוצה).
הציונים רוצים שוויון לערבים כל עוד הם נשארים מיעוט לא רלוונטי ולא מאיים במדינה. בדיוק מה שאלה R מנסה להגיד לך לגבי ניהול המזרחיים במוסדות החרדיים. זה לא שאין מזרחיים שם, רק שאסור להם לאיים על ההגמוניה האשכנזית, גם לא מספרית בלבד.
ובאמת אני לא מבינה איך בכזאת טבעיות את חוזרת לדבר על ההפרדות של הרב שרלו, כאילו חוקי המדינה לא מבוססים על אותה הפרדה בדיוק. (והעובדה שאין כאן נישואין אזרחיים היא לא רק בשביל הדתיים, גם הציונים החופשיים לא רצו כאן התערבבות גזעית. השיטה הדתית פשוט שומרת על ההפרדה בין יהודים ללא יהודים באופן הכי טוב). את קמה עם אותם הפרעושים בדיוק
בתגובה ל: בדיוק כך מאת: אור__ אבל אני חושבת שצריך להפטר מהסיבה להם, לא להמשיך לחיות איתה ואז להתעצבן כשמגרד.
בוודאי שהריבוי של מוקדי אפליה אינו מקרי, יש לחשוף את הגזענות הסמויה, להלחם בה ובאפליה כאחד. זה לא נובע מהגדרת המדינה כמדינת הלאום היהודי. זה נובע מהצמדות למושג פלואידי חסר הגדרה של מדינה יהודית. למעשה גם כאן בדיוק ההיפך. ההתעקשות על מושג לא מוגדר של מדינה יהודית נועד לשרת את הגזענות. אין לי עניין לחיות עם זה, יש לי עניין לחשוף את זה ולחתור לחיים נורמליים במדינת לאום דמוקרטית[1]. זה בדיוק הפוך ממה שמנסים לעשות במאבק המזרחי החרדי, קרי להלחם במכסות למזרחים בלי לחשוף את ההגמוניה האשכנזית חרדית והאינטרסים החבויים בפסיקות שלה ולא רק בלי לחשוף אותה, אלא להמשיך לשתף עם זה פעולה, זה לא ילך.
בגלל אותו הדבר בדיוק, אין לי עניין לדון עם הרב שרלו בחוקי ההפרדה שלו ובמי מוסמך לגייר. אני חושבת שהדרך להפכתנו למנדינה נורמלית היא הפרדת הדת והמדינה כולל נישואים אזרחיים (כמו שיש בארה"ב ובכל מדינות הלאום באירופה). זאת הדרישה של הרבה מאד ציונים חופשיים כולל כותבת שורות אלה. זה לא מבטל את החופש של כל מאמין לשמור על איזה הפרדות שבא לו ולהתחתן רק עם מי שבא לו.
חוקי המדינה לא צריכים לשקף אפליה דתית או גזעית וצריכים להפרד מהדת לשלום כמו בכל מדינת לאום נורמלית. כמו המאבק המזרחי החרדי, אני לא רוצה להתעורר עם פרעושים, בניגוד גמור אליו, אני מבינה שזה חייב לעבור דרך הכלבים.
[1] הדגל וההמנון הן באמת הבעיות האחרונות
בתגובה ל: אני יודעת שאני קמה עם פרעושים מאת: פוליטאה בנקודה הזו, כדי שההשוואה לא תסחוף את השרשור מהנושא המקורי.
כל כך הרבה חרדיות קוראות וכותבות כאן, איפה אתן?
איך עוברת עליכן התקופה הזו?
בתגובה ל: עוד פעם מאת: פוליטאה בחרדים האשכנזים-שאת שוכחת שההמאבק המזרחי גם הוא חרדי. (ולא מתייחסת לפסיקת החזון איש-הפוסק החרדי)
את מכירה את ש"ס דרך התקשורת-והיא מוצגת כ"מודרנית יותר",מה שאת לא עושה(ומה שבמקרה אני גדלתי ובחנתי והפכתי) זה להסתכל איך נראה הספרדי החרדי ברחוב. זה לבחון לעומק כל מקרה דחייה לגופו.
אם היה מדובר בציפור הנפש של החרדים-לא היית מוצאת בבתי הספר היסודיים המקומיים של בית יעקוב למעלה מ30 אחוזים של תלמידות מזרחיות(אין כמו חרדים לדעת שחינוך בילדות הוא המשפיע ביותר)ואז-פתאום בסמינרים הגדולים של בית יעקוב את תמצאי 2-6 מזרחיות בכיתה. את לא חייבת להאמין,אבל בתור מי שהייתה שם ושחברה טובה שלה נשארה שנה שלימה בבית-אני מוכנה להעיד כי לא הרמה הרוחנית היוותה שיקול,ושימי לב מה כן: 1.המכסה-עליה דברתי קודם(ולא זכיתי ממך להתייחסות,אוליי את לא מכירה)יש כמות מוגבלת של מזרחיות לכיתה.היא נועדה לשמור על תדמיתו ושמו של הסמינר.יותר מידיי בנות כהות-והסמינר מאבד מערכו,הורים חרדיים לא יישלחו את בנותיהם.. וכיוון שיש לפעמים עודף בנות השיטה היא: כיתה לבנות מיוחסות-בין 0-2 (מתוך 40-45 בנות)מזרחיות בכיתה כיתה "כללית"-בערך 6 מזרחיות בכיתה(מתוך 45 בנות בכיתה) ו-הפנינה-כיתה מזרחית למהדרין-בתוך ציפור הנפש של בית יעקוב-ואפילו בלי גדרות-למה לא להרוויח עוד שכ"ל אם אפשר?
2.ובכל זאת למה זכתה מי שהתקבלה? אם הפעלת מהלכים בזמן- אשרייך.אם לא-אכלת אותה. אם את בת לח"כ/רב ולא משנה אם במקרה את מודרנית יותר-זכית. נראה לך שייסתכלו על תעודה?על מבחני כניסה?(את לא מוזמנת)על כפתור צניעות?על חברות אשכנזיות ודוסיות איתן התרועעת- מה פתאום. וגם אם את עקשנית וחיכית שנה שלימה-בשנה הבאה יש מצב את שתהפכי לצדקת-והמשפחה שלך כולה תהיה חרדית יותר-את תתקבלי.(רק שפספסת שנה.והוספת מטעני כאב ושוליות.)
אם לזה קוראים ציפור נפש-אני בחוץ. אה ואת מוזמנת לעשות איתי סיבוב ביסודי ובסמינרים של בית יעקוב.
-ולגבי דור שני לחוזרים בתשובה-אני בהלם שזה שיקול-את יודעת שבעוד דוברי האידיש צועקים לנו "בעלי תשובס"(ולא שנראינו הם פשוט הניחו שכהי עור אינם חרדים מלידה) בבית יעקוב היה חטא של ממש לדבר על כך. בית הוריי ובית הרבה מאוד בעלי תשובה-כ"כ שואף להידבק בחרדיות-עד שאין בו שמץ מן העבר החילוני.אנחנו למשל התחנכנו כ"מאה שערים"-מה שנחשב לחרדי יותר מ"בית יעקוב" ואנחנו לא היחידים. (משפחות ששימרו מעט מן העבר-לא ניסו אפילו להירשם לבית יעקוב)
בתגובה ל: את כ"כ נותנת אמון מאת: אלה R לא על מכסות, לא על מספרים ולא על סטטיסטיקה אני לא מתווכחת איתך לא על הגזענות ולא על הצביעות לשניה לא מתווכחת
אני רק מנסה להסביר לך שאת כל אלה ניתן להשיג וגם משיגים באמצעות שיקולים וקריטריונים דתיים. את לא יכולה לערער על זה ולקרוא להם שיקולים זרים, או גזעניים, או לא דתיים, כי כך עובד מערך הסמכות ההלכתית. ברגע שבעל סמכות קבע שזה דתי או הלכתי ככה זה. וכן, גזענות היא נשמת אפה וציפור נפשה של החברה החרדית, תרצ. זאת אכן סיבה מעולה שבסיבות לצאת ממנה החוצה.
אני באמת לא מבינה ממה את בהלם. מה זה חדש שהיחס לבעלי תשובה הוא מפלה? שהם סוג ב ו-ג?. אני בהלם שאנשים עושים כזה מאמץ כדי להשתייך למקום שתמיד יראה בהם נחותים. זה כמו הומופוביה עצמית. איך את מצפה שמאבק של מי שממילא נגוע בגזענות כלפי עצמו, יצליח?
בתגובה ל: אני לא מתווכחת איתך מאת: פוליטאה עומדת בפני עצמה. אני לא יכולה לערבב אותם בדיון-זאת לא מילה נרדפת לחרדים מזרחיים(כשאמרתי "מתחרדים" לא התכוונתי לבעלי תשובה,התכוונתי למי שאימצו גישה דתית -אדוקה -בשיטה חרדית-אשכנזית)
בגדול,זוהי ג"כ סוגייה שיושבת על המצפון החרדי-המיינסטרימי. שהתחייב לחזון איש. והייתי שמחה שכך יישאר. אני מסכימה ש-כיום-בעל תשובה טרי מקבל יחס חשדני, כשמדובר בדור שני ובטח בשלישי-קצת קשה לנדות את המשפחות האלו(שבמקרה את הדור הראשון- שלהן-אימצו בחום כמה אשכנזים שאת חלקם אני מכירה מקרוב ואוהבת-בתקופה בה נזקקה יהדות התורה לכל קול.בדר"כ משפחות אלה הן המתדבקות על דלתות בית יעקוב-מתוך החום הזה של הבית אותו גילתה אם המשפחה,בתהליך החזרה בתשובה שלה.מתוך השאיפה להעתיק את מודל החיקוי הזה אליו הגיעה מהניכור החילוני. הנאיביות שלהן לפעמים קצת קשה לעיקול גם לאותה הגמוניה אשכנזית חרדית-ולפעמים חלק מאבותיה-היו המושיעים-של גל החוזרים בתשובה..)
בתגובה ל: סוגיית החוזרים בתשובה מאת: אלה R שהרי זו האיצטלה שבה החסידיים משתמשים את הגזענות שלהם. אבל האמת היא שהיחס דו ערכי, שהם מעולם לא היו מתייחסים לחוזרים בתשובה אשכנזזים כמו שהם מתייחסים לחוזרים בתשובה ספרדים. שוב כמו שפוליטאה אמרה, מותר להפלות אדם על רקע דתי אבל לא גזעני בחוק במדינת ישראל, ולכן הם נצמדים לטענה הזאת אבל את יודעת שזו לא בדיוק האמת. וכמו שאבא שלי אמר בתור אנקדוטה שהנושא עלה בשיחה, בנות סמינר ספרדיות הרבה פעמים עזרו לסבתא שלי (שהיא חסידת ויז'ניץ) בתור גמילות חסידים, אבל סבתא שלי בחיים לא היתה חושבת להחזיר להן טובה ולשדך את אחת אותן בנות צדקניות ככלה לאחת מהנכדים שלה.
Love is the difficult realization that something other than oneself is real Iris Murdoch
בתגובה ל: את רוצה את זה ארוך? 1. מאת: אלה R בחיבוק שאני לא בטוחה בכלל שללום היה רוצה אותו
בתגובה ל: את רוצה את זה ארוך? 1. מאת: אלה R נאמני תורה ועבודה מחר בשמונה בעצרת אל מול עצרת התמיכה בהורי חסידי סלונים
בתגובה ל: שימי לב לאחוזים מאת: אלה R הרדיו כרגיל היה פתוח בעבודה, זעזע אותי לשמוע את אחד הנואמים מדבר על עניין של או חיים או מוות אשכרה מכבים יוונים/מצדה וכדו'
הכי טוב אם היו פותחים בדיון פומבי בין מנהיגי העדה האשכנזית והספרדית. כמו שהיו פעם פולמוסים פתוחים או אפילו תכתובת או פגישה ביניהם שיפרסמו את התוכן
ככה כל מה שיצא זה אלימות מטופשת של בג"צ-לקיחת זכות ההורה לשלוח את ילדי ולבי"ס שהוא רוצה(???איפה נשמע דבר כזה) גזען וטיפש ככל שיהיה במקרה בוחן של האוכ' הערבית בחיים לא היו עושים את זה
אבל התוצאה של הפגנת הקדושים הניבה תוצאות הפוכות שמדלגות על כל העניין
בתגובה ל: איזה נאומים מאת: ש י ר י לאיזה בית ספר שהוא רוצה. יש חוק חינוך חובה במוסדות מוכרים של המדינה. בית יעקוב הוא מוסד מוכר ולכן המדינה יכולה להעמיד דרישות, למשל שוויון. הורי התלמידים הפרו את חוק חינוך חובה.
אין לי בעיה עם הקביעה הזאת, יש לי בעיה שדרישת השויון נאכפת באופן סלקטיבי ומגוחך. למה קריטריונים דתיים שמפרידים הלכה למעשה בין אשכנזים למזרחים לא וכאלה שמפרידים בין בנים לבנות כן?
הפולמוסים בין מנהיגי העדות לא מעניינים אותי. זה לא העניין בכלל. המדינה לא יכולה לתת לדתיים עצמאות מוחלטת ופתאום לבקש מהם לקבל חלק מהדרישות באופן סלקטיבי. אם חינוך שיוויוני, אז מהשורש.
בתגובה ל: שמישהי תסביר לי פעם אחת מאת: פוליטאה בבית הספר החרדי ליד הבית שלי, למדו בחדוה וביחד באותן הכיתות עם אותם המורים ילדות אשכנזיות וילדות ספרדיות, והשלום שכן ביניהם... האם זה רק בגלל שהחיפאים שונים מכל האחרים? כי הם יודעים לחיות בשלום אם מי שאינו כמוהם? היו ילדות ספרדיות בקרב ילדות החסידים גם בבית יעקב החיפאי,ובאותם ימים מאוד רחוקים, בנות יעקוב נבחנו בבחינות הבגרות ואפילו התקבלו ללמודים בטכניון... כן, בוגרות טכניון מקרב חסידי וחרדי חיפה... ושאף אחד לא יגיד נוסטלגיה, היו לי חברות חרדיות, שלמדו בטכניון כשאני למדתי בבר אילן, ואחר כך התחתנו עם קצין שהיה לו גם שטריימל... מכירה אישית!!! לא הגיע הזמן לעשות שלום על ישראל? (ולא במובן הXXX של המילים) או אולי להביא ברכה על ציונה... (תרתי משמע)
בתגובה ל: לפ-ני מיליון שנה... מאת: סברה בעולם הגדול אל תהיי בטוחה שהחדוה היתה חדוה מי שלומדת/למדה בבי"ס כאלו בעבר ובהווה תוכל לספר לך עד כמה באמת הייתה או לא הייתה תווית למזרחיות באופן שמקטלג דרגות (ולא יחודיות או שונות מהותיים)דרגות שבאות לידי ביטוי גם בשידוכים
המילה פרענק בטח לא היתה זרה להם או פורשה כשם של גבר סקסי זה חלק מהחברה, והחברה החרדית מכירה את זה והכירה את זה מאז שספרדים ואשכנזים נפגשו
עם כל זה, חידשת לי -טכניון? וואו קצין ושטריימל פששש.. לשלום על ישראל יש סיכוי יותר גדול להגיע אם המנהיגים ידברו על הנושא ביניהם ויצאו החוצה עם משהו
הכל רק לא דו שיח של חירשים
בתגובה ל: גם אז מאת: ש י ר י היה מעורב... אשכנזים וספרדים.... כולן הלכו לבית הספר, אלה שבחרו בחינוך החרדי ואלה שבחרו בממ"ד... אני מניחה שהיה המושג פרענק, בחברה החרדית לפחות בנושא השידוכין אבל לא בבית הספר... לא עד כמה שזכור לי...
אבל בחיפה זה היה שונה ביותר... זו האמת...
בתגובה ל: פרשת עימנואל והחרדיות המזרחית מאת: אלה R לא מבינה את הצד החסידי האשכנזי שהביא על עצמו את הבלאגן הזה.. לא מבינה את הצד המזרחי שנשאר אילם נוכח המחדלים הנוראיים שתמיד היו במיוחד במגזרים רבים.. אני יכולה לתת מספיק הוכחות לכך שהגזענות של "אשכנזי/ספרדי" קיים בכל מקום ובכל פינה.. צריך רק להביט.
לא מבינה את בג"צ שאיפשר בכלל להכניס את ההורים הללו לכלא.. אני בטוחה שהיו אלף דרכים אחרות להעניש את אותם הורים.. כלא זה לא בהכרח פתרון.. אזרוק לאוויר דוגמא לעונש שהבי"ס יסגר ולא יקבל שום תמיכה מהממשלה.. וההורים יתנו כמה שעות התנדבות בקהילה "ספרדית"..
לא מבינה את האלה שמופתעים מכל המהומה הזאת.. הרי זה קיים שנים ולא נראה שמפה יהיה שיפור עילאי לבעיה זו.. זה לא באמת יפתור את הבעיה..
כמו שאמרו כאן רבות וטובות.. זה רק עשה להם מעין פלוס רציני שהם יצאו נגד הממשלה הציונית.. הכופרת.. והם הולכים עם התורה..
מה שאני ה כ י לא מבינה זה איפה כתוב בתורה שאשכנזי וספרדי לא ילמדו יחדיו.. מוקצה מחמת העדה.. הם לומדים תורה אחרת?!
שתהיה שבת שלום רוויה באחדות.. ובהבנות חדשות..
"לו הייתי עץ או פרח הייתי מרגישה את הזרימה החרישית של האביב.."
בתגובה ל: פרשת עימנואל והחרדיות המזרחית מאת: אלה R אבל שחר אילן די סיכם אותם יפה. אז אסתפק בלינק.
Love is the difficult realization that something other than oneself is real Iris Murdoch
בתגובה ל: היו לי כל מיני הגיגים להגג לך מאת: ציפור דרור מעריכה מאוד את מנהיגיה ופעלם. מצטמררת מלעמוד בקרבתו של הרב עובדיה יוסף- (ואם קבוצת החרדיות הלסביות בראשיתה הייתה נותנת לי את ברכתה ואת התמיכה לה נזקקתי-הייתי יושבת עימו לשיחה "שבל"ית" בנושא הקהילה הלהטבי"ת,באמונה שלימה שהוא לא יבוז לי.לנו.) מעריכה אותו אין קץ. ולא קונה את המלכודת האשכנזית החילונית,שעל גב המקרה הכואב, משתדלת לגרוע מש"ס מנדטים.
מה שכן,נהניתי לקרוא את דבריו באשר לשקר במצח נחושה שהחילונים קונים, אם כי אני דווקא נותנת לאותם חילונים את הקרדיט,אני לא חושבת שיש פה עיוורון,יש כאן פחד-מהגזענות של ציבור זה בעצמו.. ומפחיד אותי לקרוא את התגובות ברשת -מכאלה שידעו טוב מאוד לסלוד מהחרדים שבכו על מאסרו של דרעי-אבל עכשיו כואבים על הורים שגזענות היא בנפשם-ולכך הם מחנכים את בנותיהם -ושוכחים לכאוב על מי שספגה את הגזענות הזו..
שמחתי גם על הדברים שצוטטו מהרב שך.לא, אני לא סתם שוטה שמוכרת לכן שכך בדיוק זה היה אמור להיות
תודה שהבאת את הקישור הזה
בתגובה ל: אני דווקא מבינה מאוד את הקונפליקט של ש"ס מאת: אלה R של הרב בני לאו
Love is the difficult realization that something other than oneself is real Iris Murdoch
בתגובה ל: עוד כתבה מאירת עייניים מאת: ציפור דרור יש איסור כזה?
מסתבר שהפרשה הזאת באמת מידיי מורכבת:-)
-אני חושבת שכחנו שההיסטוריה האשכנזית מוצפת בר' יוחנן הסנדלר.. והרעיון הליטאי הוא חדש. וכולנו,ללא הבדלי מוצא, חטפנו ועדיין- מן החדש במפתה הזה. (חוצמיזה שווה לבדוק גם את חכמי צפת העתיקה)
בתגובה ל: פרשת עימנואל והחרדיות המזרחית מאת: אלה R (כמה בתים כבר יש :-)
בתגובה ל: עשיתי לי חצר מאת: אלה R מעורר מחשבה מחד וכעס על שנאת היהודים מאידך...
בתגובה ל: תודה מאיר עיניים מאת: סברה בעולם הגדול איזה מזל שיש מישהי עם שעון חו"ל :-)
בתגובה ל: תודה סברה מאת: אלה R בלי יכולת לצאת מהבוקר עד הערב, ולפחות יש לה מחשב פתוח וכמו כל תלמידה שאף אחד לא יכול לראות מה היא עושה כשהמורה לא שם לב, נכנסת לאתרים שונים ומגיבה לכל מיני הודעות.... כן זה מה שאני עושה יושבת בסנדא, לא כל ךכ מעניינת, ובודקת מה קורה בעולם.... יחי הטכנולוגיה...
בתגובה ל: עשיתי לי חצר מאת: אלה R סחטיין עלייך
בתגובה ל: צריך לפרסם את הבלוג שלך בכל העיתונים-הוא מקסים מאת: ש י ר י אני חצי אלה R :-)
לא מאמינה שהצלחת לקרוא אחרי החרישה שלי כל השבוע הזה..
מארגנת לך תלבושת..
בתגובה ל: בלעדייך מאת: אלה R <<לבש מדי בית יעקב מעם לועז?>>
בתגובה ל: עשיתי לי חצר מאת: אלה R שפתחת את הבלוג, אם לא היית עושה את זה הייתי מתחננת שתנסי לכתוב ספר.
תיארת את הדברים באופן כל כך חי ונוגע ללב.
הצלחת להזכיר לי ילדה שלמדה איתנו בכיתה (ממלכתי דתי) ופנתה אחר כך לבית יעקב. יותר מידי חרדית, מזרחית, לא מהשכונה. זה עשה אותה די שקופה.
אני בוחרת לא לספר חלק גדול מהסיפור כי אנחנו חברה קטנה ויש כאן לפחות קוראת אחת שישר תדע במי מדובר. אבל בואי נגיד ששמעתי מידי פעם עליה גם אחרי שדרכנו התפצלו. ואני יודעת שהיא היתה צריכה לחכות כדי להכנס לסמינר שרצתה, ושמעתי את זה בהקשר מאוד מסויים של דאגה אמיתית שתוכל גם לקבל שידוך טוב.
והכי קל לא להבין למה היא בחרה לפנות לעולם החרדי, אבל בתכלס מה שהכיתה שלנו הציעה לה לא בטוח היה הרבה יותר טוב. לכאורה ההתחברות של הילדות אחת אל השניה היתה לפי אזור המגורים, ובתי הכנסת והחברות בין ההורים. בשורה התחתונה היתה החבורה של האשכנזיות, והיתה החבורה של המזרחיות. והיו כל אלה שלא גרו בשכונה. עד היום חברותי האשכנזיות יגידו שמה רצו מהם, ולהן אף פעם לא היה שום עניין עדתי, אלה רק המזרחיות שהאשימו אותן באשכנזיות ובהתנשאות. אבל שמונה שנות לימוד משותפות, ולא נעשתה כמעט אף חציית גדרות בתוך הכיתה.
בתגובה ל: עשיתי לי חצר מאת: אלה R מעורר מחשבה עדן
בתגובה ל: פרשת עימנואל והחרדיות המזרחית מאת: אלה R בואו תצטרפו למאבק החשוב הזה
בתגובה ל: פרשת עימנואל והחרדיות המזרחית מאת: אלה R לקבוצות בחברה דמוקרטית יתקיים ב י"ט בתמוז (1 ביולי). הכנס יתקיים במשכנות שאננים בירושלים. הכניסה חופשית
בתגובה ל: פרשת עימנואל והחרדיות המזרחית מאת: אלה R (כי מי כמוני מכירה את אחיי החרדים..וכי אחדות,גם מדומה וראשונית, עושה לי את זה בגדול..)
בתגובה ל: פרשת עימנואל והחרדיות המזרחית מאת: אלה R בפרשה. השם של הבנות הספרדיות שהוכתם ע"י גורמים בבי"ס ועל ידי עיתונים חרדיים מובילים. אמרו על הבנות לשון הרע על מנת שיצדיק את ההפרדה,הגדר המשפילה וכו' כל הכבוד לרב יוסף ששם את הדברים על השולחן ישירות
זה לא שאני מחדשת משהו, אבל כמו שאלהR אמרה-כולם מדברים על הכל מלבד הקורבנות בסיפור שנשכחות בדיון שמושך לכל הכיוונים הפוליטיים(למרות שאפשר להבין למה) http://www.kikarhashabat.co.il/הפגישה-עם-הרב-יעקב-יוסף.html גם אם הבגץ הביא להסתה והסטה מהנושא, זה הוציא את הדברים החוצה כך שיש סיכוי שדברים ישתנו. הרי ביה"ס בעמנואל הוא רק אחד מיני רבים. אולי ספרדים יפסיקו להרגיש נחותים ופחות מוצלחים וייצרו את החינוך שהם רוצים אולי ספרדים ואשכנזים ילמדו יחד תוך שימור איש(ילד) את מנהגו, אולי לא תהיה גזענות אולי יפסיקו לדבר על המונדיאל, אולי אני אלך לישון... במחשבה שאולי יצא מזה ~~פיהוק~~ שיר