שם משתמש: סיסמא:
הרשמה לאג'נדה



כשמוזיקאי ג'ז מלחינים שירי משוררים, והפעם טל גור.


כשמוזיקאי ג'ז מלחינים שירי משוררים, והפעם טל גור.
פורסם לפני 4479 ימים     מאת אשר קשר     סה"כ תגובות: 4     תגובה אחרונה לפני: 4476 ימים

טל גור
"בשר ודם", אלבום שירי המשוררים החדש והמרגש של המוזיקאי טל גור הוא צרור חיים קטן. כזה שאתה נוטל אותו איתך הלאה, מציץ בו מדי פעם, בוחן אותו לעיתים, לומד ממנו תמיד והוא נותר עימך, חלק מהווייתך. אלבומים של שירי משוררים מטבעם הם כאלה, שכאשר מוזיקאים אמיצים ובעלי דמיון כמו גור מלחינים אותם, הם מקבלים חיים, חיוניות ומשמעות חדשה. האלבום האלמותי "בציר טוב" של אילן וירצברג ושמעון גלבץ משירי המשוררת יונה וולך הוא דוגמא טובה מפעם, גם נורית גלרון ששרה "שירים במצע הלילה"משירי נתן זך, ולפני כשנתיים יצא גם האלבום הנהדר "חצאי צבעים חצאי קולות" – פרוייקט שירי רחל, של הפסנתרן אוריאל הרמן והבסיסט אהוד אטון, שגם מנגן באלבום הזה של גור.
החיבור הזה הוא כל כך נכון הרי. כמו מוזיקאי ג'ז גם משוררים מאלתרים, רק על מילים. משורר וסופר הביט ג'ק קרואק טען, כי הוא מדמה את כתיבתו לסולו של סקסופון. משפט אינו ארוך מדי כל עוד הוא יכול להאמר בנשימה אחת, בדיוק כפי שנגן סקסופון מנגן בסולואים שלו. גור כמו קודמיו, לא נוגע בקדושת המילים, הוא אורז אותם בעדינות בעטיפה מוזיקלית מינימליסטית, נאמן לאלתור המקורי. אין צורך לעשות דבר מלבד להביע רגש. ורגש יש למכביר.
שמונה שירי משוררים יש באלבום היפה הזה, ושניים של גור עצמו. השירים קשים, כואבים, למעט השיר האחרון: שיר מהתלה של המשורר אברהם חלפי (שהמשפט "צרור חיים קטן" לקוח ממנו) שגם אופטימיותו מוטלת בספק קל. מלבד חלפי נמצאים כאן נתן זך, לאה גולדברג, אלכסנדר פן ופנחס שדה. שירו של שדה, "אכלתי לחם מעט", חוזר שלוש פעמים במהלך האלבום בקריינויות שונות:
"אכלתי לחם מעט.אהבתי נשים אחדות.
קראתי ספרים אחדים בלילה. לאור המנורה.
אינני יודע היום יותר מאשר ידעתי.
עירום אצא מן העולם, כפי שעירום אליו באתי".
"זו מנטרה עבורי", אומר גור בראיון טלפוני מביתו בברוקלין, "מעין תפילה חילונית שצריך לחזור עליה. הסיכום של שהייתנו כאן עלי אדמות".
שהייתו של גור עלי אדמות הביאה בינתיים להספק לא קטן. גור בן השלושים הוא יליד קרית טבעון, בוגר האקדמיה למוזיקה שניגן בעשר השנים האחרונות כסקסופוניסט בהרכבים שונים ביניהם "מארש דונדורמה" ו"חם ומחמם בום". בשנת 2007 הוא הוציא אלבום יפהפה בשם Air portrait"" ובשנתיים האחרונות הוא מתגורר ולומד בארה"ב.
"מגיל צעיר", אומר גור "אהבתי שירי משוררים ומזיקה ישראלית. זו גם המוזיקה ששמעו אצלי בבית. יש תמונה שהתקבעה במוחי של אמא שלי מנופפת בשמחה בתקליט "יושב על הגדר", של אריק איינשטיין כאשר עמדה להשמיע אותו לראשונה. עבורי המוזיקה והשירים האלו היו החיבור שלי לעולם המבוגרים. לא הבנתי את הכל, אבל חשבתי שאם אני רוצה להבין כיצד מבוגרים חושבים, אוכל לעשות זאת דרך השירים הללו".
עשר שנים עובד גור על האלבום הזה. "אני זוכר שהתחלתי מהשיר של אלכסנדר פן "זה עובר", מיד כשהשתחררתי מהצבא", הוא מספר, "בצבא קראתי שירה ללא הפסק. הייתי הולך לשמירות עם ספרי שירה וקורא את המילים האלה באיזה בונקר בבסיס שכוח אל, אי שם בארץ. השירים דיברו אלי. אלה משוררים שחיו חיים לא פשוטים והסבל שלהם ניכר בין השורות ובשורות עצמם. הזדהיתי איתם והרגשתי שאני חייב להוציא את זה החוצה".
שני השירים של גור באלבום עוסקים שניהם בים - "חיית ים" ודולפינים". "יש לי משיכה לים", הוא אומר, "משהו בתנודות של הגלים מזכיר לי תנודות במצב הרוח של ושל סביבתי". את "דולפינים" כתב גור לאחר פרידה ממערכת יחסים פרועה וקשה במיוחד. את "חיית ים", כתב על בת זוגו לפני שנישאו בניסיון לתאר את דמותה: "וממעמקים דגים מנופפים זהב/ אצות רוקדות סביבך עכשיו/ ואת שוחה/ אלמוגים שרים שירם/ הן לא כל יום/ עוברת כאן/ חיית ים".
בשבוע הבא יגיע טל גור לסדרת הופעות בישראל. במופע הראשון בלבונטין 7 ביום שלישי הבא ילוו אותו תומר ברוך על הקלידים ואדם כהן בתופים. במופע יתארח שלמה יידוב.
"בשר ודם", טל גור – שירה, קלידים, תכנות, בס, תופים, סקסופון סופרן/ תומר ברוך – קלידים/ אהוד אטון - בס/ אודי שלמה – תופים/ יובל גרשטיין – גיטרה חשמלית/ אבישי בן אבא, רועי וילוז'ני, אלכסי בן אבא – קריינים.
לבונטין 7, יום שלישי 27.12 20:00 אורח: שלמה יידוב.

אהבת את הפוסט? סמן לייק:
הגדרות תצוגה
הודעה מחבר שעה תאריך



מאמרי הקהילה
אומנות הטריו (7)
מאת בן אהרוני. חלק שביעי מהסדרה המאיימת להיות ארוכה יותר מ"היפים והאמיצים". והפעם הרכבי טריו ברוח ECMית (אבל לא רק)
10/4/2009
אומנות הטריו (6)
מאת: בן אהרוני. חלפו להם 120 יום מאז הפוסט האחרון של אומנות הטריו (5) והנה עוד כמה טריו פסנתר ששמעתי לאחרונה, ןהם מומלצים, כמו שאר ההמלצות בפינה הזו.
16/3/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - חליל בג`אז: משנות ה-70 ועד היום
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הרביעי והאחרון (בינתיים) בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז מוקדש לחליל משנות ה-70 של המאה ה-20 ועד היום. תקופה שהתחילה בפיוז'ן ובפרי ג'אז, המשיכה בתחיית המיינסטרים והיום מתפתחת(?) לכל הכיוונים. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-60
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השלישי בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחליל בשנות ה-60 של המאה ה-20. עשור זה הוא לטעמי השיא ביצירתיות החליל בג'אז. הוא מאופיין בשיאי טכניקה ובשתי השפעות מוסיקליות מרכזיות: המוסיקה הקלאסית-מודרנית והבוסה נובה מברזיל. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-40 וה-50
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השני בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לשנות ה-40 וה-50 של המאה ה-20, השנים בהם החליל הפך להיות כלי לגיטימי בעולם הג'אז. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - ראשית הג`אז
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הראשון בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחלילני הג'אז הראשונים בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. כתב: ברק ויס
1/1/2009



המלצה לעמוד הראשי קהילת תמיכה טכנית מנהלי קהילות הסכם שימוש באתר צור קשר השוואת מחירים בתי מלון בחו"ל Copyright ©2007-2009, אג'נדה

(0.0977)