Sam Most נחשב לחלילן הראשון שהכניס טכניקה חדשה שהשתרשה מאוד בג`אז:
נגינה בחליל תוך כדי המהום. חלילנים רבים אימצו ושיפרו טכניקה זו, שהיתה טכניקת
נגינה מרכזית בשנות ה-60 בשנות ה-60: Herbie Mann, Sahib Shihab ואף Yusef Lateef. אולי
שיא הטכניקה הזו הפגין המולטי אינסטרומנטליסט Rahsaan Roland Kirk שממש שר תוך כדי
נגינתו. קירק הרבה גם להשתמש בחלילים אקזוטיים שונים (איך לא?) כמו חלילי במבוק
ואפילו חליל אף... קירק גם הכניס טכניקות של קליקים של הלשון ושימוש בחליל בצורה
פרקוסיבית (נקישות של המקשים) ועוד.
שנות ה-60 סימנו את ההשפעה ההדדית בחליל
של הג`אז על המוסיקה הקלאסית-מודרנית: מלחינים קלאסיים מודרניים כמו בריו ווארזה
הלחינו יצירות מקוריות ואתגרות לחליל. ווירטואיזים של החליל הקלאסי כמו Gazzelloni
התנסו בצלילים ובטכניקות חדשים בחליל. כש Eric Dolphy ערך מסעי הופעות באירופה, הוא
נחשף לכל התמורות הללו . הוא לקח שיעורים אצל גאזלוני והיה במגמת שיפור ושינוי
מתמדת של נגינתו (הנהדרת כלשעצמה) בחליל. כהוקרה למורהו, קרא לקטע ב Out to lunch
בשם Gazzelloni . גאזלוני, התרשם עמוקות מטכניקת הנגינה והרעיונות ששפעו מדולפי.
באותה תקופה דולפי גם ניסה לחקות קולות טבע כמו רוח וציוץ ציפורים ולשלב אותם
בקטעים שלו, בסולואים ובקדנצות. מותו בטרם עת של דולפי היכה בתדהמה את קהילת הג`אז.
דולפי היה נקי מסמים ומהתמכרויות (זולת היותו וורקוהוליק באימוני הנינה). אחרי מותו
של דולפי, ירש את חלילו חברו הטוב ג`ון קולטריין שאף ניגן בו באחת מהקלטותיו
האחרונות (באלבום האולפן Expression ובהקלטה החיה: The Olatunji
Concert.
שנות ה-60 היו השנים בהן אומני הג`אז הכניסו עוד ועוד השפעות
אתניות למוסיקה שלהם:
החלילן Paul Horn, ששורשיו בביבופ והטכניקה שלו היתה
יותר "קלאסית" מטכניקת נגינת החליל בג`אז האופיינית לשנות ה-60, הכניס למוסיקה שלו
יותר ויותר השפעות אתניות. הוא ניגן בלהיט של מונגו סנטמריה Afro Blue, ואח"כ הכניס
למוסיקה שלו השפעות הודיות, עד כדי התרחקות מהג אז.
הבוסה נובה מברזיל כבשה
בראשית שנות ה-60 את ארה"ב בסערה, ועימה המקצבים הרכים, והאווירה הרגועה. החליל
השתלב בסגנון זה בצורה מושלמת. הקלטות הבוסה נובה של הרבי מאן מאותה התקופה הן
דוגמאות טובות לכך.
באמצע שנות ה-60, Hubert Laws הדגים טכניקה קלאסית מעולה
בשילוב עם ג'אז. במיוחד הוא התפרסם בגירסאות הג'אז שלו ליצירות קלאסיות-פופולריות
של באך וסטרווינסקי מהאלבום שלו Afro Classic משנת
1971.