מדע בדיוני ופנטסיה
שם משתמש: סיסמא:
הרשמה לאג'נדה



מדע בדיוני ופנטסיה
<script src="http://www.postool.co.il/showinfo.php?user=kapta&mid=

ברוכים הבאים

*בלי פאניקה * אגודה ישראלית למד"ב ופנטסיה * רשימת קיפוד * רשימת כנסים בעולם - אתר לוקוס * ISF.co.il * היׂה יהיה *

 

תחית האגדות - ביקורת מאת פנריר

ממליץ לכל אוהבי הפנטסיה בארץ, גם אלה שלא אוהבים פנטסיה נוסחאתית. בנוסף, אשמח לראות עוד יצירות של הסופר הזה, שנכתבו בתקופה יותר מאוחרת בחייו.

14/4/2009

תחיית האגדות - מאת אילן גויכמן

ספר ראשון בטרילוגיית אסירי הנבואות

ביקורת מאת: פנריר

תחית האגדות


ראשית, סיימתי את הספר תוך יומיים בלבד, עד כדי כך הייתי מרותק אליו. לא יכולתי להקדיש זמן לכתוב את הביקורת, אבל הנה היא מגיעה. מאד נהניתי מהקריאה, מהדמויות השונות ומהתפתחות העלילה המהירה. אבל היו מספר דברים שהציקו וצרמו. אני לא אספר על מה קורה בספר, כי כבר כיסו את זה כמעט לחלוטין בביקורות אחרות. אבל כן אפרט על התרשמותי ממנו:
דברים שצרמו והפריעו:
1) שמות הערים - לרוב הערים המוזכרות ביבשת פולריאן, שבה מתרחש הסיפור, יש שמות של כלים, בעיקר כלי נשק, כמו חרב, מגן, שרביט ועוד. לדעתי זה לא התאים. בכלל יש בעיה עם חלק מהשמות. כמו שנאמר, יש כמה שמות של ארצות, שמזכירות שמות של ארצות בספרים אחרים, וגם אחד או שניים שהם אותו שם בדיוק. אפשר היה להקדיש יותר מחשבה לעניין.
2) החברה הנשית בחבורתו של הוגו מעט חיוורת. היה אפשר בכיף להרחיב את תיאורי האופי שלה, כך שהקורא ילמד עליה יותר. לעיתים היא נראתה לי מאד שבלונית ולא הבנתי כלל על מה כל המהומה סביבה, ולמה הוגו נדלק עליה. זה צורם כשיש דמות שכאילו סתם נמצאת בספר בשביל לעורר איזו תגובה אצל דמויות אחרות. אני מקווה שבספרים הבאים נדע עליה יותר.
3) מרגישים לעיתים מעט ילדותיות, כנראה כי הספר נכתב כשהכותב היה בן 16.
3) היו קטעים מסויימים, כמו שכבר נאמר פה במספר ביקורות, שהזכירו לי ספרים אחרים, בעיקר את סדרת הרואים למרחוק של רובין הוב. אבל...

דברים שאהבתי:
1) הכותב לא פשוט לקח קטעים שלמים ורעיונות שלמים מסדרת הרואים למרחק והעתיק אותם מילה במילה אל תוך הספר שלו. באמת קיבלתי את התחושה שהכותב הושפע בצורה חזקה מהסדרה הזו ויצר רעיונות חדשים בעזרתם. לדוגמא, הנמר, כן, הוא מזכיר את עיני לילה, חיית הקשר של פיץ מהרואים למרחק, אבל הנמר כל כך הרבה מעבר לזה (לא רוצה לספיילר). אני ממש רוצה לדעת מה קורה איתו בספרים הבאים. איכשהו, הרעיונות הללו, השילוב של ההשפעה מהספרים האחרים עם החידושים של הכותב, השתלבו בעלילה בדיוק ברגעים הנכונים, ברמה המתאימה. לדעתי, לפחות.
2) הכותב לא רק הושפע מספרי פנטסיה אחרים, מסתבר, כי אם גם ממיתולוגיה סקנדינבית! ואני מת על מיתולוגיה סקנדינבית! לא ראיתי הרבה ספרים שעוסקים במיתולוגיה הזו, ולכן כשהגיע האזכור הראשון, שמו של אחת הדמויות, הופתעתי. האלים בפולריאן הם אלים מהמיתולוגיה הסקנדינבית, אחד הגיבורים מקבל לידיו נשק אגדי מהמיתולוגיה הסקנדינבית, ואפילו הצורה שבה הוא נלחם עם הנשק הזה! היה לי חיוך גדול מרוח על הפנים במשך חלקים נרחבים מהספר - אני מאד מעריך את התחקיר שנעשה כאן כדי לדייק בפרטים. העולם המיתולוגי השתלב היטב לדעתי בתוך הסיפור, והוסיף עניין רב.
3) הדמויות - לכל דמות הייתה סיבה להצטרף למסע מרצונה החופשי, סיבות שאנחנו מגלים במהלך הספר, ומסתבר שכל דמות, מלבד הסיבה האישית שלה, גם קיבלה קצת דחיפות לתוך המסע. לא מסופר יותר מדי על חלק מהדמויות, אבל לכל אחד יש סיפור אישי, מה הוא שואף להשיג ודברים כאלו. הכותב יותר מתרכז בדמות של הוגו ובדמות אחרת, שהיא כביכול היריבה שלו בתוך החבורה (אני בכוונה לא מספר עליה יותר כדי לא לספיילר). הדמות של הוגו מאד מפותחת לדעתי, מאד מורכבת, ויכולתי להרגיש בקונפליקטים רבים שממלאים אותו. הוא רוצח, הוא בודד, הוא מנודה מהחבורה, אבל הוא גם המנהיג הלא רשמי שלה. הוא תמיד מחלץ אותה מצרות, אבל הוא לא מקבל על כך תמורה. והוא רוצה את התמורה הזאת, המעשים שלו אינם מתוך כוונה טובה, ברוב המקרים, כי הוא לא רגיל לחיות כך. הוא רגיל לדאוג לעצמו. הוא נקלע לריבים עם שאר בני החבורה שמתרחקים ממנו רגשית, ומביטים עליו בגועל בגלל דברים שעשה בעבר, או במהלך המסע, מבלי כלל להתייחס לצורך העז שהיה במעשים אלו. ועל כן הוגו תמיד בצד, מנודה, אבל כל כך רוצה את הקירבה. אהבתי את הדמות הזאת. וכשמצטרפות שתי דמויות חדשות (המלאך והנמר, המופיעים בססגוניות על הכריכה), הוגו פתאום מוצא ידידות אמיתית, כמו זו שפעם הייתה לו ונלקחה בכוח.
אני מקווה שבשני הספרים הבאים שאר הדמויות יממשו את הפוטנציאל שלהן, כפי שנרמז מעט בספר הזה.
בנוגע למידת הנוסחאתיות של הספר, אפשר בהחלט לומר שהוא פנטסיה נוסחאתית, אף על פי שהדמות של הוגו מאד שונה מדמות הגיבור המקובלת בפנטסיות נוסחאתיות. כי בסופו של דבר, הוגו הוא רוצח, רוצח שבוחר להמשיך ולהיות רוצח, אז איך אפשר להזדהות עם דמות שכזו? אבל עובדה שכן.
ובכלל, אני חולה על פנטסיות נוסחאתיות, תהרגו אותי, ולכן אני שמח שיצאה פנטסיה כזו בארץ, פרי דמיונו של יוצר ישראלי, כי הניסיונות הקודמים בתחום של פנטסיה נוסחאתית בארץ היו גרועים למדי (כבר דיברתי על כך באיזו הודעה).
לסיכום, אני מבסוט, וממליץ לכל אוהבי הפנטסיה בארץ, גם אלא שלא אוהבים פנטסיה נוסחאתית. אקרא את ההמשכים לכשיגיעו ואקווה שהם רק יהיו טובים יותר. בנוסף, אשמח לראות עוד יצירות של הסופר הזה, שנכתבו בתקופה יותר מאוחרת בחייו.
 

מאמרי הקהילה
ינקי מקונטיקט בחצר המלך ארתור / מארק טוויין - חוות דעת מאת סיגליתי
זהו ספר נהדר אחד המענגים שקראתי מזה זמן מה, גם אם נראה שנהניתי מהספרים האחרונים שקראתי, הספר הזה שמר לי כנראה הנאה מיוחדת.
14/9/2009
סטרוגנזה - עיר המסכות / מרי הופמן - סקירה מאת סיגליתי
במסווה של גלימות קטיפה ומסיכות, הסופרת אורגת עלילה של שלטון, תככים, מזימות, בגידה, כישוף ואהבה, בשילוב אחת המשפחות הידועות ביותר במאה ה-16.
20/8/2009
גילדת הקוסמים מאת טרודי קנבן - חוות דעת של טרישנמרנדו קפטה
הספר הזכיר לי הרבה נריטיבים דומים ומשתמש בכל הקלישאות שאפשר. הסיפור מתרחש בעיר המזכירה את ימי הביניים באירופה.
15/8/2009
צייר המלחמות מאת אור גראור - חוות דעת של מוניקה
קול שונה: מעין הימצאות בו זמנית בשני עולמות, כאילו רגלי הקורא נמצאות אחת בעולם מציאותי והשניה בעולם דמיוני, הקרקע אינה יציבה, והמוח מגשר בין העולמות השונים
30/7/2009
חרש החורף מאת טרי פרצ'ט - סקירה מאת סיגליתי
חרש החורף הוא הספר השלישי בסדרה ומסתבר שגם האחרון. בספר זה טיפאני כבר בת שלוש עשרה, היא ממשיכה את התמחותה במכשפנות אצל מכשפה זקנה וותיקה מאד, אשר לוקחת אותה לצפות בריקוד של רוח החורף עם גבירת הקיץ.
13/6/2009
לב של דיו מאת קורנליה פונקה - סקירה מאת סיגליתי
דמיינו שהדמויות היו מתממשות לנגד עיניכם בזמן הקריאה. את מי הייתם רוצים לפגוש לו הייתם יכולים לבחור?
11/5/2009
הבריון של ארצ'ר מאת דיאנה ווין ג'ונס - ביקורת מאת סיגליתי
ספר ילדים חביב מאד, המון הומור וסיטואציות מצחיקות, דמויות צבעוניות, וכך גם החפצים. התרחשות האירועים בו מהירה וקצבית, ולקראת סוף הספר הקצב מתגבר.
1/5/2009
Sirius מאת Olaf Stapledon - סקירה וחוות דעת מאת מוניקה
סיריוס הינו כלב משובח חצי בן אדם, יצירתו של מדען שגידל אותו בעזרת אשתו, כאח תאום לבתם פלאקסי. זהו ספר על היחסים החזקים, האהבה והפער בין השניים, ועל הטוהר שנאלץ להתמודד עם עולם לא קל.
30/4/2009
פרסי ג'קסון וקיללת הטיטאן מאת ריק ריירדן - סקירה וחוות דעת מאת סיגליתי
הספר השני בסדרה היה קצת חלש בעיני, אבל הספר הזה פשוט מצויין.
28/4/2009
ג'ונתן סטריינג' ומר נורל - סקירה וביקורת מאת סיגליתי
הסיפור מתרחש באנגליה של המאה ה - 19 במהלך המלחמה מול נפוליאון. המלך ג'ורג' מטורף לגמרי וקסם אמיתי לא נראה בארץ מזה מאות בשנים, כאשר המלך העורב שלט בשלושת הממלכות.
15/4/2009
ארץ פלאות קשוחה - ביקורת מאת טרישנמרנדו-קפטה
ספר זה הוא מעין ספר סייבר פאנקי בתוספת מסעות מוחיים.
14/4/2009
מגן הלהט - ביקורת מאת פנריר
לאחר שמצאו את כפפת הזעם, מגלים הוגו וחבריו שישנם עוד שני חפצים שניתנו למלאכים למשמרת על ידי האלים, בסופן של מלחמות האלים – כפפת הזעם, מגן הלהט (מכאן השם), ושרביט החרון.
14/4/2009
פרחי הריק - ביקורת מאת hungarfield
פרחי ריק הזכיר לי טיפה את בהתחלה את אלמוות בע"מ, אבל די מהר רואים שזה לא הכיוון, ומתחילים לגלוש בסלאלום למתקדמים שסוואנוויק מציג לנו.
14/4/2009
הידרומניה - ביקורת מאת מוניקה
ספר מד"ב סייבר פאנק ישראלי טהור, אם כי, בתוך תוכי אני מרשה לעצמי להגדיר את הספר כספר מתח-בלשי על רקע עתידני של ישראל בת ה-120.
14/4/2009
רוברט סילברברג - ביקורות מאת מוניקה
מקבץ לינקים לביקורות וחוות דעת של מוניקה, לספרים מאת רוברט סילברברג.
14/4/2009
מישורי הטבח - ביקורת מאת פנריר
העלילה מתחילה בדיוק במקום שבו מסתיים הספר השני, מספר ימים לאחר מכן, מיד אל תוך מאבק הכוחות והמלחמה המתנהלת ברחבי יבשת פולריאן, בין צבאותיו של גילהר לבין שאר הממלכות, אשר ניצבות כל אחת לבדה כנגדו.
14/4/2009
תחית האגדות - ביקורת מאת פנריר
ממליץ לכל אוהבי הפנטסיה בארץ, גם אלה שלא אוהבים פנטסיה נוסחאתית. בנוסף, אשמח לראות עוד יצירות של הסופר הזה, שנכתבו בתקופה יותר מאוחרת בחייו.
14/4/2009
ג'ונתן סטריינג ומר נורל - ביקורת מאת רביב מ
הספר מומלץ למי שאוהב פנטזיה אנגלית ואין לו רתיעה מספרים ארוכים. הכתיבה מרשימה מאוד והתרגום מוצלח, אבל למרות זאת חיכיתי לא מעט פעמים שיקרה משהו, שתהיה איזו תפנית, שיהיה משהו שירגש אותי או ימתח אותי, וזה לא קרה מספיק.
14/4/2009
סוד הקלפים - ביקורת מאת מוניקה
הקלפים חיים אי שם ויש להם חיים מאד מסודרים, מלבד לג'וקר.
15/4/2009



המלצה לעמוד הראשי קהילת תמיכה טכנית מנהלי קהילות הסכם שימוש באתר צור קשר השוואת מחירים בתי מלון בחו"ל Copyright ©2007-2009, אג'נדה

(0.0469)