ספור תלאות יהודי העיר העתיקה במאה התשע עשר
|
|
|
עד תחילת המאה התשע עשר תחת שלטון התורכים בארץ ישראל ובירושלים העתיקה בין החומות מספרם של היהודים לא היה רב , כאלפים איש נוספו לאוכלוסיית העיר בשנת 1836 בעיקר יהודים אשכנזיים עקב רעידת האדמה הגדולה שחוותה ארץ ישראל ובעיקר בעיר צפת . שלא יעבור בראשכם כי הם הגיעו לנחלה ושלום בעקבות המעבר לירושלים העתיקה, הבעיות העיקריות שחוו היהודים בעיר העתיקה התנקזו בראש ובראשונה ביחסו המשפיל וההתנגדות של הרוב המוסלמי בעיר העתיקה כנגד התושבים היהודים,קיצונים ואנשי דת מוסלמיים מיררו את חייהם יש להוסיף את מעמדם הבלתי חוקי מצד השלטון התורכי שניזון ממנות בקשיש ,כמו שנאמר כסף יעוור עיניי שליטים ופקידות, תוסיפו לכך את חוסר היכולת להתלונן ,או בפני מי להתלונן ,בשל התנהגות והצקות של שכניהם המוסלמים והרי לכם מרקחת חיים מסובכת. אך הצרות הגדולות יותר בתנאי המגורים בעיר העתיקה נבעו מחוסר מודעות ותכנון לקוי של העיר שהתרחבה בין החומות ללא בקרה או הכנת תשתיות ובעיקר מחוסר רצונו של השלטון התורכי להשקיע ולשפר את תנאי המחייה והבריאות בתוככי העיר העתיקה והרי לכם מתכון בטוח לכישלון. קבצים מצורפים:
|
|
בתגובה ל: ספור תלאות יהודי העיר העתיקה במאה התשע עשר מאת: פייטושוןעל כך יש להוסיף את מצוקת המגורים ,עקב עליית מספר התושבים ביחס למספר מקומות המגורים בין החומות ,תוסיפו את תנאי התברואה הקשים שנבעו מחוסר תיעול למימי הגשמים מחסור בתעלות ביוב,הוסיפו לכך מקווי ומאגרי מים בשלוליות מקור למחלות וכול המחלות והמגיפות שהגיעו אתם והרי לכם תבשיל קטלני למקרי מוות רבים . כמו שאמרו זקנינו :בבית שהשמש איננה נכנסת לתוכו מחלונותיו , צפוי הרופא להיכנס דרך דלתו, הוסיפו אחרים : לרפואה דרושים הרופא אויר נקי בתוספת לתרופה רופא השמש באמצעות קרניה, מקווי מים טובים כנגד מקווי מים מזוהמים מתועלים. בעיית המים התלויה בכמות מי הגשמים שנוקזו בבורות האיסוף בתחום שבין החומות ובכמות הבורות שנחצבו אל כמות גודלה של האוכלוסייה היוותה גם כן בעיה רצינית נוספת,רבים מתושבי העיר העתיקה נאלצו לרכוש מים מידי תושבי כפר השילוח – סילוואן ששאבו מים ממעיין השילוח וממעין עין רוגל , ברכישה זאת היו תלויים בחסדי מובילי המים שקבעו מחירים למים הנמכרים לפעמים במחירים מופקעים. אגדה ירושלמית עתיקה מספרת כי באחד מביקוריו הראשונים של מונטיפיורי בארץ ישראל ראה את מצוקת המים של היהודים בין החומות והחליט לעשות מעשה , מונטיפיורי פנה לפחה המושל ובכיסו ממון שהחליף ידיים וקיבל בתמורה, פירומן ( רישיון) לשקם את אמות המים העתיקות מכוון בריכות שלמה לטובת הזרמת מים ליהודים בעיר העתיקה. מלאכת השיקום הצליחה ומים החלו להגיע לידי תושבי העיר העתיקה וליהודים בפרט, אלא שפרנסת מוכרי המים הערביים נפגעה ובצעד נגדי ומחוסר שליטה תורכית ופיקוח ,הם פגעו במלאכת השיקום ותעלות אלו יבשו שוב. קבצים מצורפים:
|
|
בתגובה ל: בעיית המים בערי העתיקה מאת: פייטושון נראה שהסיפור על מונטיפיורי אכן אגדה. האיש עשה רבות אבל לא בעניין הזה. שיפוץ אמת המים ע"י הסולטאן קאיתבאי במאה ה- 15 לא החזיק מעמד. אומרים שספקי המים לירושלים דאגו לפרנסתם ולכן חיבלו בה. מניחה שגם הוצאת מים ממנה בדרך עבור השדות בסביבה לא עזרה. אגב מפעל המדידות והמיפוי הגדול של ה- PEF הבריטים נועד לשיקום מערכות המים. לעניין בעיות מים, תברואה, צפיפות וכו - אלו בעיות שהיו משותפות לכל הגרים בתחומי העיר העתיקה. לא בעיות מיוחדות ליהודים בלבד! רכישת בתים - בעייה שהיתה ייחודית לכל הלא מוסלמים ולא עותמנים (יהודים, נוצרים מאירופה, ארה"ב וכו) היא בעיית רכישת קרקע או בתים. אכן לא יכלו עד המחצית השניה של המאה ה- 19 וגם אז עוד היו מגבלות.
אפרת אסף, מורת דרך וארכיאולוגית
סיורים וסיפורים בירושלים
|
|
בתגובה ל: תלאות מים וקאיתבאי מאת: אפרת אסף ללא תוכן
|
|
בתגובה ל: ספור תלאות יהודי העיר העתיקה במאה התשע עשר מאת: פייטושוןכיוון שמצוקות הבריאות, המגורים ,הניקיון והמים, גרמו לחלקם מחשבות שיש לערוך שינוי בתנאי המגורים ואולי הגיע המועד לחפש מגורים חילופיים מחוץ לחומות העיר העתיקה. אלא שלרעיון זה קמו שתי בעיות עיקריות, אחת הבעיה השלטונית ,כיוון שבעת השלטון התורכי לא ניתן היה לרכוש שטחי אדמה מחוץ לחומות העיר וברחבי ארץ ישראל לנתינים שאינם מוסלמים או בעלי נתינות תורכית,בתוספת לבעיה הביטחונית להגנת תושבים אלו מידי כנופיות השודדים הערביות, ששלטו בסביבה שמחוץ לחומות בעיקר בשעות הלילה , בפועל שערי העיר העתיקה נסגרו בשעות הערב ואין נכנס ואין יוצא עד שעות הבוקר . מצוקת הדיור היוותה כאב ראש אדיר לתושבי העיר היהודיים שהגיעו מתרבות דיור שונה ומתרבות תברואה וניקיון , הצטופפות מספר משפחות במבנה ובחדרים שבהם ניתלה וילון כמפריד בין משפחות לא היטיבה עמם . תודה לאוסף הספריה האמריקאנית לתמונת הכותל כיוון מצוקת הדיור ,בלטה אל מול עיניהם של המשכירים הערביים לבתים וחצרות ,הם נהגו להעלות את מחירי הדיור ,בהתאם לרצונם בעת שחפצו , מנגד יהודים חדשים שהסכימו להוסיף כסף למשכירים ,גרמו ליהודים בעלי הכנסות נמוכות יותר להיפלט ממגוריהם ולגור בתנאים שאינם מתאימים למגורי בני אדם, למשכירים הערביים נוספו ספסרים יהודיים (כפי שהיהודים קראו להם סרסורים) בעלי ממון שחברו אליהם ושרצו להרוויח ממון ממצוקה זאת ,יהודים אלו שכרו מבנים וחצרות מידי הערבים והשכירו רכוש זה ליהודים ,במחירים גבוהים יותר ,ממחיר שהם שילמו לבעלי הבתים הערביים. קבצים מצורפים:
|
|
בתגובה ל: ספור תלאות יהודי העיר העתיקה במאה התשע עשר מאת: פייטושוןאי לכך לקול שוועתם של התושבים היהודים בין החומות, התכנסו נכבדים ורבנים יהודיים בולטים מבין העדות הספרדיות והאשכנזיות בעיר העתיקה והחליטו לקבוע חוקים של העדה היהודים במטרה להלחם ולקבע חוקים למיגור התופעות השליליות בקביעת מחירי ההשכרה ותנאי החוזים להשכרה וקביעת זכות החזקה לחוזים אלו . על מנת להוסיף משקל וענישה מוסדרת ליהודים וערביים שיחרגו מתנאים אלו שנקבעו הופעלו מוסדות שפיטה פנימית תורניים ומערכת ענישה וחרמות , שכללו איסור השכרה או חתימה על חוזים דרקוניים לכלל היהודים , בהוספת עונשים לחורגים מהכללים שנקבעו בידי הועדה שנתכנסה. יש להודות שקביעת החוקים החדשים עזרו כמו חמצן רגעי לחולה,כיוון שמספרם של התושבים היהודים המשיך לעלות כנגד מספר הדירות והחצרות שנשארו במספרים קבועים ובחוסר בנייה חדשה מאי מתן רישיונות ומחוסר מקום לבנייה חדשה. לבעיית המגורים יש להוסיף את מצב המבנים שלאורך עשרות ומאות שנים ,לא נגעה בהם יד לשדרגם או לתקנם ,בעת שהגיע החורף מימי הגשמים עשו בשלהם לחדירה לתוך מבני המגורים , מרתפים וכוכים ללא חלונות ותנאים קשים אלו הביאו בסופו של דבר להגשמת הרעיון לבניית שכונות מגורים ליהודים מחוץ לחומות . קול צעקתם של יהודים אלו בתחומי העיר העתיקה , נגעו לליבו של משה מונטיפיורי שהחליט לעשות מעשה בפתיחת הדרך והקו ליציאה מן החומות. תודה לאוסף ספריית הקונגרס האמריקאני לתמונה קבצים מצורפים:
|
|
בתגובה ל: ספור תלאות יהודי העיר העתיקה במאה התשע עשר מאת: פייטושון כל חומר שאוב ממקורות ואשמח אם תציינם החל מהפעם הבאה וגם יהיה נחמד אם תציע מסלול הליכה משקף בעקבות הנושא, יגדיל לך את הרייטינג של הפוסט.
תיקון קל - רעידת צפת הייתה ב 1.1.1837 ולכן ההגירה לירושלים של אשכנזים מצפת הייתה לא הייתה בשנת 1836.
התמונה שהבאת מהכותל היא מצד דרום ולפיה קיימת ככל הנראה כניסה לכותל גם מצד דרום, בניגוד להשערה של משה רימר. מצאתי לכך גם חיזוק במפה מלפני 1948 וגם בצילום נוסף אך פחות מבהיר מאשר אתה הבאת.
|
|
בתגובה ל: אוהב את הפינות שלך - כניסה לכותל מצד דרום (רימר!) מאת: נתב שטח והתמונה צולמה מאחד הבתים ברובע המוגרבים (ז"ל)
ראיינתי כמה מ"זקני העיר" וכל אחד זוכר משהו אחר.
איזהו חכם? הלומד מכל אדם. אין חדש תחת ה- אבל יש כמה פרטים שלא הבחנו בהם.
|
|
בתגובה ל: נתב, התמונה לא חד משמעית,לי נראה שמעבר חסום מאת: סאקרהאכן התמונה לא חד משמעית ולכן כתבתי "ככל הנראה".
|
|
בתגובה ל: לפי המפה הייתה גישה דרומית לכותל מאת: נתב שטח אלא אל שער המוגרבים ודרכו אל תוך הר הבית.
עד שנת 1929 לא הייתה כניסה אל רחבת הכותל מכיוון דרום, אלא רק מן הנתיב הצפוני. בשנת 1929, כחלק מן המאבק על השליטה באזור רחבת הכותל בין היהודים והמוסלמים, יצר הוואקף המוסלמי כניסה עקיפה מכיוון שער המוגרבים, במורד גרם מדרגות שהוביל אל חצר אחד המבנים של שכונת המוגרבים בדרומה של הרחבה.
פתח חדש זה יצר חיכוכים רבים בין המתפללים היהודים והמוני המוסלמים שחצו בכוונה תחילה את רחבת הכותל בזמן התפילות היהודיות, כולל מעבר עם חמורים טעוני מטען. התגרות ההמוניות שהתפתחו הביאו את הבריטים להחלטה לחסום את הכניסה הדרומית החדשה, ולהציב במקום שוטר בריטי שימנע את השימוש בדרך זו במהלך התפילה היהודית.
בקיצור, לאורך כל השנים לא הייתה כל כניסה מסודרת אל רחבת הכותל מכיוון דרום, וגם כאשר נפתחה דרך גישה שכזו היא שימשה רק מוסלמים שעשו דרכם אל הר הבית באופן מתגרה (הכניסה הטבעית אל הר הבית עבור תושבי דרום העיר העתיקה ושכונת המוגרבים הייתה דרך שער השלשלת, או דרך המעלה אל שער המוגרבים).
|
|
בתגובה ל: הנתיב המסומן במפה לא הוביל אל רחבת הכותל מאת: משה רימר איפה מצאת את המידע? אני ניסיתי להצליה מידע מותיקי ירושלים שנהגו לפקוד את הכותל בימי המנדט. אבל בשום אופן לא הצלחתי לקבל תשובה חד משמעית. הזיכרון האנושי כידוע הוא גדול המתעתעים. כיון שרובם פוקדים את הכותל שוב ושוב מאז 1967 קשה להם לשחזר את המעברים כפי שהיו בעבר.
איזהו חכם? הלומד מכל אדם. אין חדש תחת ה- אבל יש כמה פרטים שלא הבחנו בהם.
|
|
בתגובה ל: דומה ששום דבר לא השתנה ביחסי יהודים-ערבים מאת: סאקרה שהקימו הבריטים לאחר מאורעות 1929, ואשר עסקה באופן מעמיק בקשר של העם היהודי אל הכותל המערבי, ובזכויות התפילה שהוענקו ליהודים במקום מאז ראשית התקופה העות'מאנית.
מעבר לכך, יש מידע רב בעיתונות של התקופה, כולל סקירה כמעט יום יומית של התקריות הרבות שהתרחשו במקום, וסיקור מקיף של דיוני וועדת החקירה, כולל "כתבות צבע" על העדים השונים ועל ההתרחשויות סביב המשפט.
|
|
בתגובה ל: עיקר המידע מצוי בדוחות וועדת החקירה מאת: משה רימר הייתי נזהרת מלהסתמך על עיתוני התקופה. במחשבה שניה,הייתי קוראת קריאה ביקורתית מאוד גם את דו"חות ועדות החקירה הבריטיות. רב הבריטים ששרתו בארץ היו מוטים לטובת הערבים.
איזהו חכם? הלומד מכל אדם. אין חדש תחת ה- אבל יש כמה פרטים שלא הבחנו בהם.
|
|
בתגובה ל: אם האתיקה העיתונאית אז, דומה לזו של ימינו מאת: סאקרה צריך לקרא את מירב המקורות הזמינים, ולהצליב את המידע המופיע בהם.
אם בדוח וועדת החקירה, הנחשד כמוטה לטובת הערבים, מופיעה עובדה התומכת בעמדה היהודית, ניתן לייחס לה משקל גדול יותר.
|
|
בתגובה ל: הכלל, כמו תמיד, הוא "כבדהו וחשדהו" מאת: משה רימר ללא תוכן
איזהו חכם? הלומד מכל אדם. אין חדש תחת ה- אבל יש כמה פרטים שלא הבחנו בהם.
|
|
בתגובה ל: ספור תלאות יהודי העיר העתיקה במאה התשע עשר מאת: פייטושון ללא תוכן
|
|
|
|
מאמרי הקהילה
|
משה מאירי סוקר את רמות ישכר
נופים, התיישבות,הסטוריה,מפות ואתרים, בשרשור מעמיק.
12/7/2016
|
|
אילנה מטיילת בדולומיטים האיטלקים
בלווי הגיגים והסברים.כל תמונה גלויה.
12/7/2016
|
|
תילי תילים בשפלה- PW יקירנו חד חידות באויר
בעזרת צילומי רחפן נראים התילים הארכילוגיים שונים מהמוכר לנו.זה לא הפריע לידעני הפורום לזהות אותם.
12/7/2016
|
|
שביל הבשורה ממזרח לנצרת-סייר מדבר וחבורתו
ביום קיץ לוהט מצפינים סיירי המדבר לגליל התחתוןמזרח לנצרת עילית, על הכביש בדרך לעין מאהל, בשביל ישראל בדרך להר דבורה, פסגת הר דבורה, ירידה והתחברות אל שביל הבשורה, משיכה צפונה עד נחל אזנות, עליה לגבעת הנ.ג. 532, עין מאהל.
12/7/2016
|
|
חיפוש בפורום
הכנסו לקישור (גוגל) ובשורת החיפוש הוסיפו את המילים שאתם מחפשים. שימו לב-הוסיפו, בלי למחוק את מה שכבר כתוב בשורה.
5/9/2014
|
|
מספר הטלפון של יוני-קרמבו 053-5240002
במידה ואתם לא מצליחים להכנס לפורום,אנא פנו ישירות ליוני.
4/6/2013
|
|
הטמעת תמונות
לחברים שטרם ניסו, לחברים חדשים ולכל מי שצריך ריענון-איך מטמיעים תמונות בתוך ההודעה בפורום.
4/1/2013
|
|